יום שני, 26 בדצמבר 2011

ביקור בצפת


כל פעם שיוצא לי לבקר בצפת, אני לומד המון דברים חדשים על יהדות ועל  היסטוריית העולם. צפת היא עיר מיוחדת מאוד. קשה לי להסביר את זה במילים אבל יש בה משהו שאין בערים אחרות. לאלה שמתקשים בגאוגרפיה, צפת ממוקמת בצפון המדינה ונחשבת לבירת גליל העליון. העיר בנויה על אזור הררי בגובה של 650 עד 925 מטר. למעשה, זו העיר הכי גבוהה במדינה שלנו. לאור העובדה שהעיר נמצאת בהרים ובגובה רב, רוב הזמן קר שם יותר משאר אזורי הארץ.

צפת נחשבת לאחת מארבעת ערי הקודש (ירושלים, חברון, טבריה וצפת). העיר עתיקה מאוד וכהוכחה לכך ניתן לראות בעיר מערות מתקופת הברונזה. מעבר לכך, העיר מוזכרת פעם אחת במקרא, בהקשר כיבוש עיר השייכת לשבט יהודה. בנוסף, בעיר הדויות רבות מתקופה הצלבנית, מהתקופה הממלוכית, מהתקופה העת'מאנית, מתקופת המנדט וממלחמת יום העצמאות.

העיר עברה המון תהפוכות במהלך קיומה. כיום העיר מורכבת מארבע שכונות – העיר העתיקה, שכונת כנען, שכונת קריית שרה (השכונה הכי גבוהה במדינה) ושיכון דרום. ביום הכרזת העצמאות, אוכלוסיית היהודים בעיר מנתה כ-2,500 איש וכיום מספר התושבים היהודים נאמד בכ-30,000 איש. רוב תושבי העיר דתיים ברמות שונות (למעט כוחות הביטחון הנמצאים באזור).

רוב הכנסתה של העיר היא מתיירות ישראלית ובינלאומית. נדמה שאין ישראלי או תייר שהגיע בטיול מאורגן ולא ביקרו בצפת. כמו כן, על פניו, תלימידים לא מקבלים תעודת בגרות בלי לבקר בעיר ותיירים לא מקבלים רשות לצאת מהארץ בלי לקנות מזכרת משם.

אפרופו מזכרות, לעיתים המוכרים מאבדים את הצפון, ומוכרים מזכרות שניתן לקנות בתל אביב ב-20 שקלים ב-30$. וכשאתה מנסה להביר להםשאתה לא תייר, הם לא מוכנים לשמוע. מה שעוד יותר מעניין, עשרות אלפי תיירים קונים את המזכרות הללו ומרוצים מאוד מהרכישה שביצעו.

למען האמת, יש סיבה טובה לבקר בצפת. העיר מלאה במלונות טובים, צימרים לצעירים, בתי כנסת עתיקים, גלריות אומנים וחנויות מזכרות ודברי אומנות מכל הסוגים. בימי שבת, המבקרים נוהגים להתארח בבתי כנסת עתיקים ובמיוחד בבית כנסת בסגנון "קרליבך" המשלב המון שימחה תוך כדי התפילה. כלומר, התפילה כוללת שירה וריקוד המאפשרים לכל אחד להתחבר בצורה קלה יותר לתפילה ולהרגיש את הביחד. אישית, אהבתי מאוד את סגנון התפילה הזה על פני נוסחים אחרים.

מעבר לכך, אזור צפת מלא בקברי צדיקים וביניהם – בניהו בן יהודיע, האר"י הקדוש, רבי נחום איש גמזו הושע בן בארי, רבי יוסף קארו ואחרים. אנשים אשר מאמינים בכוחם ובקודשם של הצדיקים הקבורים, מקיימים סביב קברי צדיקים עלייה לרגל ובקשת משאלות כגון זיווג, בריאות, ילדים ופרנסה. כל אחד במה שהוא מאמין, אך אני מכיר כמה צדיקים שביקשו פרנסה וזה לא כל כך עזר להם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה